|
|
|||||||||||||||||
PAP-1050 Paperinvalmistuksen kemia, 3 op
|
Hanna Christophliemk, Marikki Laamanen
| Luentoajat ja -paikat | Kohderyhmä, jolle suositellaan | |
| Toteutus 1 |
|
3.-n. vuosikurssi |
Hyväksytysti suoritettu tentti luentojen sisällöstä.
-
Opettaa keskeiset paperinvalmistuksen märänpään kemiassa tapahtuvat ilmiöt sekä märänpään toiminnallisten ja prosessikemikaalien merkitys paperinvalmistuksessa.
| Sisältö | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
| 1. | Puun kemia ja kemialliset sidokset. Kolloidikemia. Kemian hallinnan merkitys paperinvalmistuksessa. | Epäorgaanisen, orgaanisen ja kolloidikemian (fysikaalinen kemia) perusteiden hallinta hyödyllistä ilmiöiden ymmärtämiseksi. | |
| 2. | Paperinvalmistuksen elektrolyytit, retentiomekanismit ja retention merkitys paperinvalmistuksessa. | ||
| 3. | Hydrofobi-, märkäluja- ja kuivalujaliimaus. | ||
| 4. | Täyteaineet. Paperin sävytys ja värjääminen. Vaahdonestoaineet. | ||
| 5. | Saostuma- ja pihkaongelmat. Mikrobiologia paperiprosessissa. |
| Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
| Kirja | Forest Products Chemistry, FAPET | Per Stenius (ed.) | 952-5216-03-9 | Englanti | |||
| Kirja | Papermaking Chemistry, FAPET | Leo Neimo (ed.) | 952-5216-04-7 | Englanti | |||
| Muu verkkomateriaali | PAP-1050 Paperinvalmistuksen kemia | Christophliemk & Laamanen | Suomi |
| Opintojakso | P/S | Selite |
| KEM-1050 Kemian perusteet | Suositeltava | |
| KEM-1100 Insinöörikemia | Suositeltava | |
| PAP-1010 Massanvalmistustekniikka | Suositeltava | |
| PAP-1020 Paperitekniikka | Suositeltava |
Tietoa esitietovaatimuksista
KEM-1050 tai KEM-1100 olisi suositeltavaa hallita kurssilla esitettävien kemiallisten perusilmiöiden ymmärtämiseksi.
Opintojakso ei vastaan mitään toista opintojaksoa
| Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa | |
| Toteutus 1 | Tavoitteena on opettaa keskeiset paperinvalmistuksen märänpään kemiassa tapahtuvat ilmiöt sekä märänpään toiminnallisten ja prosessikemikaalien merkitys paperinvalmistuksessa. | Luennot |
Lähiopetus: 25 % Etäopetus: 0 % Itseopiskelu: 75 % |