|
|
|||||||||||||||||
TTE-3160 Tuotekehitysprojektit, 5 op
|
Timo Lehtonen, Antero Hälikkä
| Luentoajat ja -paikat | Kohderyhmä, jolle suositellaan | |
| Toteutus 1 |
|
Hyväksytty harjoitustyö ja kirjallinen tentti.
-
Opettaa tuotekehityksen projektitoiminnan peruskäsitteet. Opetella aiheeseen liittyvien työkalujen käyttöä. Oppia kaupallisen projektinohjausohjelmiston käyttö. Tutustua tuotekehitysprojektitoiminnan ja erityisesti kansainvälisten projektien haasteisiin esimerkkien avulla.
| Sisältöalue | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
| 1. | Tuotekehitysprojektien ohjaamisen perusta - muunnos-malli. Mallin heikkouksien tunteminen. | Projektitoiminnan teoria - mille se voisi perustua. Muunnosmallia parempien mallien perusteet. | |
| 2. | Perusprojektin luominen projektinhallintaohjelmistoon. Tehtävien tallennus ja aikataulutus. Resurssien luominen. Raporttien muotoilu. Etenemisen seuranta. | Projektinhallintaohjelmiston käyttäminen dokumentointiin sijasta varsinaiseen ohjaukseen. Optimointi - resurssien tasaaminen. | Systeeminen, projektikokonaisuuden ja sosiaalisten ilmiöiden hallinta. |
| 3. | Suunnittelun riippuvuusmatriisin (DSM) käyttö. | Suunnittelun riippuvuusmatriisin tyyppisten matriisityökalujen toimintaperusteiden ymmärtäminen. | Suunnittelun riippuvuusmatriisia vastaavan työkalun käyttö laajemmilla sovellusaloilla - esimerkiksi projektiorganisaatioiden järjestelyssä. |
| 4. | Aikatauluriskien arviointimenetelmän oppiminen. | Kriittisen polun tilastollisen tarkastelun ja projektitoiminnan teoriamallien välisen yhteyden ymmärtäminen. | |
| 5. | Tuotekehitystiimin kokoaminen ja tiimin rakentamiseen liittyvien asioiden ymmärtäminen. Lähi- ja etäkommunikointi projektiympäristössä. | Tiimitoiminnan dynamiikka ja työprosessi | Alan haasteiden tunteminen case-esimerkkien valossa. |
| Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
|
|
|
| Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa | |
| Toteutus 1 | Luennot Tieto- ja viestintätekniikan käyttö Harjoitustyöt |
Lähiopetus: 2 % Etäopetus: 14 % Itseopiskelu: 0 % |