|
|
|||||||||||
TLTP-3300 EETTINEN HAKKEROINTI, 3 op
|
Opintojakson vastuuhenkilö
Matti Monnonen
Opettajat
Matti Monnonen
Toteutuskerrat
| Periodi 1 | Periodi 2 | Periodi 3 | Periodi 4 | Kesä | |
| Luento | - | - | - | 3 h/vko | - |
| Harjoitustyö | - | - | - | 2 h/vko | - |
| Tentti | |||||
Tavoitteet
Opiskelija kykenee tiedostamaan ja tunnistamaan olemassa olevia tietojärjestelmien haavoittuvuuksia. Kurssilla tuodaan esille käytännön esimerkein haavoittuvuuksia ja tietoturva-aukkoja sekä perehdytään niiden poistamiseen ja ehkäisemiseen. Keskeinen tavoite on ymmärtää tarvittavat ja riittävät suojautumis- ja estämistoimenpiteet. Järjestelmien suojaus- ja valvontaratkaisut. Kaikki kurssilla suoritettavat käytännön harjoitteet ja toteutukset tehdään rajatussa ja suljetussa ympäristössä.
Sisältö
| Sisältöalue | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
| 1. | Tietojärjestelmien toteutukset, haavoittuvuudet, tietoturva-aukot ja niihin liittyvät riskit. |   | |
| 2. | Käytännön tietoturvatoteutukset ja -suojaukset. Järjestelmiä ja tietoja suojaavat ratkaisut ja toteutukset. |   | |
| 3. | Tietojärjestelmien tietoturvan toteutus, valvonta, hallinta ja ylläpito. Suojaustoimenpiteet ja -ratkaisut. |   |
Suoritusvaatimukset
Hyväksytysti suoritettu tentti ja harjoitustyöt.
Opintojakson arviointikriteerit
Oppimateriaali
| Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
| Luentokalvot | Eettinen hakkerointi | Matti Monnonen | Kyllä | Suomi | |||
| Kirja | Hakkeroinnin torjunta | Scambray, McClure, Kurtz | 952-14-0436-1 | Ei ole | |||
| Kirja | Verkkomurtojen havaitseminen | Northcutt, Novak | 952-14-0437-X | Ei ole |
Esitiedot
| Tunnus | Nimi | OP | P/S |
| TLTP-3120 | TLTP-3120 Tietoturva-algoritmit | 3 | Suositeltava |
| TLTP-3201 | TLTP-3201 Verkon tietoturva | 4 | Suositeltava |
Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen TTY Intranetiin)
Huomautuksia
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) käyttö opetuksessa
- tiedottamisessa kotisivuilla, uutisryhmissä tai s-postilistoilla esim. ajankohtaiset asiat, aikataulut
- harjoitus-, ryhmä- tai laboratoriotöiden työstämisessä
- asioiden ja ilmiöiden havainnollistamisessa esim. animaatiot, demot, simulaatiot, videoleikkeet
- Lähiopetuksen osuus: 60 %
- Etäopetuksen osuus: 0 %
- Opiskelijan itseopiskelun osuus: 40 %
| Opetusmuodot | Tuntia |
| Luennot | 60 |
| Harjoitustyöt | 17 |
| Oppimispäiväkirja, portfolio ja muu kirjallinen tuotos | 6 |
| Kaikki yhteensä | 83 |
| Viimeksi muokattu | 28.03.2007 |
| Muokkaaja | Matti Monnonen |