|
|
|||||||||||
TTE-3120 INNOVOINTI, 5 op
|
Opintojakson vastuuhenkilö
Asko Riitahuhta
Luentoajat ja -paikat
Per I,II: Tiistai 9 - 12, K3114
Toteutuskerrat
| Periodi 1 | Periodi 2 | Periodi 3 | Periodi 4 | Periodi 5 | Kesä | |
| Luento | 2 h/vko | 2 h/vko | - | - | - | - |
| Harjoitus | - | 2 h/vko | - | - | - | - |
| Tentti | ||||||
Tavoitteet
Syventää tietoja innovatiivisesta tuotekehityksestä ja teknisen luovuuden perusteista, oppia tuntemaan systemaattisen innovoinnin menetelmiä, saada harjoitusta niiden käytössä ja tarjota yleiskuva organisaatioiden innovointijärjestelmien kehittämisestä.
Sisältö
| Sisältöalue | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
| 1. | Innovointijärjestelmien ja -osaamisen kehittämisen haasteet ja kohdealueet. Systemaattisen innovoinnin ja radikaali-innovoinnin käsitteet. |   | |
| 2. | Ongelmasuuntautuneisuus ja innovointimahdollisuuksien kartoitus. |   | |
| 3. | Systemaattisen innovoinnin kehittyneet mentelmät. Kurssilla annetaan myös katsaus tietokoneavusteisiin menetelmiin. |   |
Suoritusvaatimukset
Hyväksytysti suoritetut harjoitustyöt ja kirjallinen tentti.
Opintojakson arviointikriteerit
Oppimateriaali
| Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
| Kirja | Innovating the Corporation, NTC Business Books 2001 | Thomas Kuczmarski, Arthur Middlebrooks ja Jeffrey Swaddling | Kyllä | Englanti | |||
| Kirja | TRIZ-menetelmän hyödyntäminen tuotekehityksen ajatusmallina, Tammerpaino Oy, Tampere 2002 | Kalevi Rantanen | Kyllä | ||||
| Luentokalvot | Innovointi-kurssin luentomateriaali | Riitahuhta | Verkossa | Kyllä | |||
| Kirja | Driving Growth through Innovation | Tucker | 1-57675-187-2 | Ei ole |
Esitiedot
| Tunnus | Nimi | OP | P/S |
| TTE-3010 | TTE-3010 Tuotekehitysoppi | 5 | Suositeltava |
Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen TTY Intranetiin)
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) käyttö opetuksessa
- tiedottamisessa kotisivuilla, uutisryhmissä tai s-postilistoilla esim. ajankohtaiset asiat, aikataulut
- opintojaksolla on käytössä oppimisalusta: Moodle
- Lähiopetuksen osuus: 30 %
- Etäopetuksen osuus: 30 %
- Opiskelijan itseopiskelun osuus: 40 %
| Opetusmuodot | Tuntia |
| Luennot | 60 |
| Harjoitukset | 24 |
| Harjoitustyöt | 22 |
| Oppimispäiväkirja, portfolio ja muu kirjallinen tuotos | 9 |
| Oppimateriaali | Tuntia |
| TRIZ-menetelmän hyödyntäminen tuotekehityksen ajatusmallina, Tammerpaino Oy, Tampere 2002 | 5 |
| Innovating the Corporation, NTC Business Books 2001 | 20 |
| Muu mitoitettu | Tuntia |
| Tenttiin valmistautuminen | 16 |
| Tentti/välikokeet | 3 |
| Kaikki yhteensä | 159 |
Opintojaksokorvaavuus
2406020 Innovointi
| Viimeksi muokattu | 28.08.2006 |
| Muokkaaja | Jorma Vihinen |