|
|
|||||||||||
TITA-4200 ORGANISAATIOT OPPIVINA SYSTEEMEINÄ, 4 op
|
Opintojakson vastuuhenkilö
Marjatta Maula
Opettajat
Marjatta Maula
Luentoajat ja -paikat
Per II: Perjantai 9 - 16, K3110
Per II: Perjantai 10 - 12, TB223
Toteutuskerrat
| Periodi 1 | Periodi 2 | Periodi 3 | Periodi 4 | Periodi 5 | Kesä | |
| Luento | - | 2 h/vko | - | - | - | - |
| Harjoitus | - | n. 2 h/vko | - | - | - | - |
| Tentti | ||||||
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on antaa jäsennetty, systeemiteoreettiseen tarkasteluun perustuva kokonaiskuva organisaatioiden oppimisesta ja muuttumisesta sekä näihin vaikuttavista tekijöistä.
Sisältö
| Sisältöalue | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
| 1. | Opiskelija tuntee organisaatioiden oppimista kuvaavia malleja. |   | |
| 2. | Opiskelija osaa arvioida eri tyyppisten organisaatioiden ominaisuuksia (komponentteja) oppimisen ja uudistumisen kannalta. |   | |
| 3. | Opiskelija tunnistaa organisaation tietovirrat ns. elävien systeemien teorian pohjalta. |   | |
| 4. | Opiskelija tietää keinoja arvioida tietojohtamisen kehittämisen kohteita organisaation oppimisen ja uudistumisen kannalta. |   |
Suoritusvaatimukset
Hyväksytysti suoritetut tentti, harjoitustyö, miniseminaari ja case-harjoitukset.
Opintojakson arviointikriteerit
Oppimateriaali
| Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
| Kirja | Complex systems and evolutionary perspectives on organisations - The application of complexity theory to organisations | Mitleton-Kelly, Eve (toim.) (2003) | 0-08-043957-8 | 1. painos, Elsevier Science, luvut 1-3, 6-8 ja 10 (139 s.) | Kyllä | Englanti | |
| Kirja | Organizations as Learning Systems - "Living composition" as an enabling infrastructure | Maula, Marjatta (2006) | 0-08-043919-5 | 1. painos, Elsevier Science, luvut 2-4, 6-8 ja 17 (57 s.) | Kyllä | Englanti | |
| Lehti | The link between individual and organizational learning | Kim, Daniel H. (1993) | Sloan Management Review, Fall, pp. 37-50 (14 s.) | Kyllä | Englanti | ||
| Lehti | System Typologies in the Light of Autopoiesis: A Reconceptualization of Boulding | Mingers, John (1997) | Systems Research and Behavioral Science, Vol 14, pp. 303-313 (11s.) | Kyllä | Englanti | ||
| Kirja | Organizations as flux and transformation | Morgan, Gareth (1993) | Teoksessa Lorange, B., Chakravarthy, B., Roos, J. & Van de Ven, A. (toim.) Implementing Strategic Processes: Change, Learning and Cooperation. London, Blackwell, pp. 135-146 (12 s.) | Kyllä | Englanti | ||
| Luentokalvot | Kyllä | Suomi |
Esitiedot
| Tunnus | Nimi | OP | P/S |
| TITA-1100 | TITA-1100 Tietojohtamisen peruskurssi | 4 | Pakollinen |
Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen TTY Intranetiin)
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) käyttö opetuksessa
- tiedottamisessa kotisivuilla, uutisryhmissä tai s-postilistoilla esim. ajankohtaiset asiat, aikataulut
- harjoitustöiden, materiaalin jne. jakelussa ja/tai palauttamisessa
- Lähiopetuksen osuus: 21 %
- Etäopetuksen osuus: 79 %
- Opiskelijan itseopiskelun osuus: 0 %
| Opetusmuodot | Tuntia |
| Luennot | 18 |
| Harjoitukset | 10 |
| Harjoitustyöt | 59 |
| Oppimateriaali | Tuntia |
| artikkelit | 4 |
| kurssikirja 1 | 14 |
| kurssikirja 2 | 6 |
| Muu mitoitettu | Tuntia |
| Tentti/välikokeet | 3 |
| Kaikki yhteensä | 114 |
Opintojaksokorvaavuus
2920210 Organisaatiot oppivina systeemeinä
| Viimeksi muokattu | 28.02.2006 |
| Muokkaaja | Marjatta Maula |