TTKK logoTTKK Opinto-opas

56800 Miten tutkimme tulevaisuutta, 5 ov


Assistentti Kati Kiiskilä. Koordinaattorina toimii Tulevaisuudentutkimuksen VerkostoAkatemia

Viikottainen Opetus / Periodi S1S2K1K2Kesä
Luennot (h)3+3 ---
Harjoitukset (h)-- ---

Luentoaika ja -paikka

Luennot torstaisin klo 16-20 salissa FA217 ja pakollinen seminaari joulukuussa.

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on tarjota perustietoa tulevaisuudentutkimuksen tiedonalasta.

Sisältö

Opintojaksossa tutustutaan muun muuassa tulevaisuudentutkimuksen historiaan, sekä sen keskeisiin käsitteisiin ja suuntauksiin. Perehdytään tulevaisuuden kannalta merkittävimpiin poliittisiin, taloudellisiin, sosiaalisiin, teknologisiin ja ympäristöllisiin kysymyksiin. Lisäksi muodostetaan käsitys tieteellisen tulevaisuudentutkimuksen perusteista, sen teorioista ja menetelmistä.

Kirjallisuus

Vapaavuori, M. (toim,): Miten tutkimme tulevaisuutta? Tulevaisuuden tutkimuksen seura, 1993. Kamppinen, Kuusi ja Söderlund (toim.): Johdatus Tulevaisuuden tutkimukseen, 2001. Masini, E.: Why futures studies? Grey Seal, London, 1993. Valitse yksi vaihtoehto seuraavista: Ympäristö: Lasxlo, E.: The Choice: Evolution or Extinction? A Thinking Person's Guide to Global Issues, Canada, 1994. Työ (hyvinvointi): Hämäläinen, T.J. (toim.): Murroksen aika. Selviääkö Suomi rakennemuutoksesta?, 1997. Talous & politiikka: Meadows, D.H., Meadows, D.L., Randers, J.: Ylittyvät kasvun rajat. Maailmanyhteisön romahdus vai kestävä tulevaisuus? Tulevaisuudentutkimuksen seura, Helsinki, 1993.Tietoyhteiskunta: Castells, M.: The Information Age: Economy, Society and Culture, Volume I: The Rise of the Network Society, United Kingdom, sections 1-4 (pages 1 - 311), 1996. Kulttuuri: Liedman, S-E.: I skuggan av framtiden. Modernitetens idéhistoria, Bonnier Alba, 1997. Söderlund, S. (toim.): Tulevaisuustiedon herääminen ja tulevaisuudentutkimuksen menetelmät, opiskeluopas. Suomen Tulevaisuusakatemia, Turku, 2001. Söderlund, S. (toim.): Tulevaisuustiedon herääminen ja tulevaisuudentutkimuksen menetelmät, opintomoniste. Tulevaisuudentutkimuksen VerkostoAkatemia, Turku, 2001.

Huomautuksia

Opiskelu tapahtuu monimuoto-opiskeluna, joka muodostuu itse-, lähi- ja etäopiskelusta. Pääpaino on itseopiskelussa eli itsenäisessä aiheeseen perehtymisessä. Sen tukena on lähiopiskelu, joka tarkoittaa opiskelijoiden viikottaisia kokoontumisia ryhmissä. Osa opetuksen sisällöstä ja oppimisen ohjaus perustuvat pääosin muodostettavaan virtuaaliseen oppimisympäristöön, joka koostuu erilaisista tele- ja tietoliikennekommunikaation muodoista.

Kurssin suoritustapa: 1. Itsenäinen perehtyminen aiheeseen opinto-oppaassa esitetyllä tavalla. 2. Aktiivinen osallistuminen opintoryhmätyöskentelyyn sekä tulevaisuustyöryhmään. 3. Osallistuminen tulevaisuustyöryhmän loppuraportin laadintaan.

Kurssille otetaan 20 opiskelijaa, ensisijaisesti 3.-4. vuosikurssilta. Hakulomakkeita kurssille saa Liikenne- ja kuljetustekniikan laitokselta Festian huone A308. Lomakkeiden viimeinen palautuspäivä on maanantai 10.9.2001.