Opinto-opas 2005-2006

Tuotantotalouden koulutusohjelma - Diplomi-insinöörin tutkinto

Yhteyshenkilöt

Koulutusohjelman johtaja: Markku Pirjetä
Osaston sihteeri: Marita Nikkanen

Tavoitteet

- Tutkinto antaa edellytykset työelämän vastuullisiin asiantuntija-, kehittämis- ja johtotehtäviin. (DI 1)
- Opiskelija kykenee itsenäiseen ja luovaan ongelmanratkaisuun. (DI 1.1) Opiskelija osaa analysoida tuotantotaloudellisia ongelmia ja tunnistaa kehittämismahdollisuuksia. (DI 1.1.1) Opiskelija osaa hankkia tietoa ja arvioida sen hyödynnettävyyttä. (DI 1.1.2) Opiskelija osaa ratkaista ongelmia luovasti olemassa olevan tiedon ja oman ajattelun avulla. (DI 1.1.3)
- Opiskelijalla on tuotantotaloudellista ammattiosaamista. (DI 1.2) Opiskelija osaa soveltaa tuotantotalouden käsitteitä ja menetelmiä käytännön tilanteissa. (DI 1.2.1) Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa käytännön ratkaisut yhteistyössä oman ja muiden alojen asiantuntijoiden kanssa. (DI 1.2.2) Opiskelijalla on valmius ja motivaatio jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen. (DI 1.2.3)
- Opiskelija kykenee tieteelliseen ajatteluun, tutkimustyöhön ja oman alansa tieteellisten menetelmien soveltamiseen. (DI 1.3) Opiskelija kykenee tiedon systemaattiseen ja kriittiseen keräämiseen, luokitteluun ja tulkintaan. (DI 1.3.1) Opiskelija osaa raportoida tieteellisen käytännön mukaisesti. (DI 1.3.2)
- Opiskelijalla on valmiudet tieteelliseen jatkokoulutukseen. (DI 2)

Rakenne

KOULUTUSOHJELMAN PERUS- JA AINEOPINNOT, 10-20 op

Tavoitteet

- Opiskelija osaa yhdistää ja soveltaa aikaisemmin oppimiaan asioita ongelmalähtöisesti ja analyyttisesti.
Opiskelija ymmärtää yrityksen käytännön johtamistehtävien problematiikkaa ja päätöksentekotilanteiden monimuotoisuuden. (DI 1.1, 1.2)

- Opiskelijalla on käsitys tuotantotalouden tutkimuksen teoreettisista ja metodologisista perusteista, jonka pohjalta
- hän suhtautuu kriittisesti sekä lukemaansa että kirjoittamaansa
- hän pystyy lukemaan, ymmärtämään ja arvioimaan alan kirjallisuutta
- hän pystyy ohjatusti soveltamaan kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä
- hänellä on tarkoituksenmukaiset metodiset valmiudet opinnäytetyön suorittamiseen. (DI 1.3)

- Opiskelija osaa yhdistää ja soveltaa aikaisemmin oppimiaan asioita ongelmalähtöisesti ja analyyttisesti.
Opiskelija ymmärtää yrityksen käytännön johtamistehtävien problematiikkaa ja päätöksentekotilanteiden monimuotoisuuden. (DI 1.1, 1.2)

- Opiskelijalla on käsitys tuotantotalouden tutkimuksen teoreettisista ja metodologisista perusteista, jonka pohjalta
- hän suhtautuu kriittisesti sekä lukemaansa että kirjoittamaansa
- hän pystyy lukemaan, ymmärtämään ja arvioimaan alan kirjallisuutta
- hän pystyy ohjatusti soveltamaan kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä
- hänellä on tarkoituksenmukaiset metodiset valmiudet opinnäytetyön suorittamiseen. (DI 1.3)

- Opiskelija osaa yhdistää ja soveltaa aikaisemmin oppimiaan asioita ongelmalähtöisesti ja analyyttisesti.
Opiskelija ymmärtää yrityksen käytännön johtamistehtävien problematiikkaa ja päätöksentekotilanteiden monimuotoisuuden. (DI 1.1, 1.2)

- Opiskelijalla on käsitys tuotantotalouden tutkimuksen teoreettisista ja metodologisista perusteista, jonka pohjalta
- hän suhtautuu kriittisesti sekä lukemaansa että kirjoittamaansa
- hän pystyy lukemaan, ymmärtämään ja arvioimaan alan kirjallisuutta
- hän pystyy ohjatusti soveltamaan kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä
- hänellä on tarkoituksenmukaiset metodiset valmiudet opinnäytetyön suorittamiseen. (DI 1.3)

- Opiskelija osaa yhdistää ja soveltaa aikaisemmin oppimiaan asioita ongelmalähtöisesti ja analyyttisesti.
Opiskelija ymmärtää yrityksen käytännön johtamistehtävien problematiikkaa ja päätöksentekotilanteiden monimuotoisuuden. (DI 1.1, 1.2)

- Opiskelijalla on käsitys tuotantotalouden tutkimuksen teoreettisista ja metodologisista perusteista, jonka pohjalta
- hän suhtautuu kriittisesti sekä lukemaansa että kirjoittamaansa
- hän pystyy lukemaan, ymmärtämään ja arvioimaan alan kirjallisuutta
- hän pystyy ohjatusti soveltamaan kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä
- hänellä on tarkoituksenmukaiset metodiset valmiudet opinnäytetyön suorittamiseen. (DI 1.3)

Pakolliset opintojaksot

Opintojakso Opintopisteet
TETA-4010 Tutkimusmetodologia 6 op
TETA-4020 Yrityksen johtaminen 6 op
Opintokokonaisuuteen sisältyy harjoittelua 3 op
Yhteensä 15 op

Vaihtoehtoiset opintojaksot
Opintojakso Opintopisteet
Opintokokonaisuuteen voi pakollisen harjoittelun lisäksi sisällyttää harjoittelua enintään 2 op
Yhteensä 2 op


TUTKINTOON HYVÄKSYTTÄVÄT AINEOPINTOKOKONAISUUDET

Tuotantotalouden koulutusohjelman opiskelijat valitsevat teknisen 25/30 opintopisteen opintokokonaisuuden muulta kuin teollisuustalouden, tiedonhallinnan, liikenne- ja kuljetustekniikan tai turvallisuustekniikan laitokselta.


TUTKINTOON HYVÄKSYTTÄVÄT SYVENTÄVIEN OPINTOJEN KOKONAISUUDET, JOIHIN VOI TEHDÄ DIPLOMITYÖN

Opintokokonaisuus Opintopisteet
Logistiikka ja kuljetusjärjestelmät 30 op
Teollisuustalous 30 op
Turvallisuusjohtaminen 30 op


DIPLOMI-INSINÖÖRIN TUTKINNON OPINNÄYTETYÖ

Tavoitteet

- Ks. syventävien opintojen tavoitteet.
- Ks. syventävien opintojen tavoitteet.
- Ks. syventävien opintojen tavoitteet.
- Ks. syventävien opintojen tavoitteet.

Viimeksi muokattu 07.12.2005
MuokkaajaKatja Tornberg