”Fingerstyle merkitsee useita asioita, olematta kuitenkaan helposti määriteltävä akustisen kitaransoiton ilmiö. Itse musiikissa ja sitä käsittelevässä keskustelussa liikutaan tyylin ja genren usein hämärässä maastossa.”

Näky! Musiikintutkimuksen opiskelija Janne Melanen puhuu akustisesta kitaransoitosta ja erityisesti ilmiöstä nimeltä fingerstyle.

Moni mieltää fingerstylen joko puhtaasti tyyliksi tai genreksi, mutta Melanen purkaa tätä yksioikoisuutta – fingerstyle ilmentää monin tavoin musiikin yleisempää kehitystä, siinä missä myös musiikin kehitys ilmentää yhteiskunnallista kehitystä.

Haastattelua rytmittää Jannen esittämät soittonäytteet ja lopuksi kuullaan hänen oma kappaleensa Unfair Outdone.

Haastattelu, kuvaus ja editointi: Olli Herranen