Hyppää pääsisältöön

Hannu Saarijärvi

professori, markkinointi

Oma esittely

Väittelin kauppatieteen tohtoriksi vuonna 2011 kaksisuuntaisen asiakastiedon hyödyntämisestä (Customer Value Co-Creation through Reverse Use of Customer Data). Ennen nykyistä tehtävääni olen toiminut markkinoinnin yliopistonlehtorina (2013-2014) ja palvelujen ja kaupan professorina (2014-2018). Minut nimitettiin markkinoinnin professorin tehtävään 1.8.2018 alkaen ja aloitin kauppatieteen yksikön päällikkönä vuoden 2024 alusta. Tutkimustoiminnassani korostuvat asiakaslähtöisen liiketoiminnan, asiakasarvon, asiakaskokemuksen ja asiakastiedon teemat sekä markkinoinnin strateginen luonne. Myös kaupan transformaatio ja asiakastiedon rooli yrityksissä ja yhteiskunnassa ollut keskeinen tutkimuksellisen mielenkiinnon kohteena. Tutkimustoiminta organisoituu Asiakaslähtöisen markkinoinnin tutkimusryhmän kautta.

Työtehtävät

Markkinoinnin professori

Tärkeimmät saavutukset

Viimeaikaisia tutkimuksia (2022-2023; ks. koko tutkimusprofiili Google Scholarista):

  • Saarijärvi, H., Sparks, L., Närvänen, E., Erkkola, M., Fogelholm, M., & Nevalainen, J. (2023). From transactions to transformations: Exploring transformative food retailing, The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, pp. 1-18.
  • Närvänen, E., Yrjölä, M., & Saarijärvi, H. (2023). Retail Metamorphosis - how retailing reconfigures itself for the future, The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, Vol. 33 No. 5, pp. 441-444.
  • Närvänen, E., Mesiranta, N., Saarjiärvi, H., & Nevalainen, J. (2023). Examining consumer food waste through grocery retailers' customer data: Segments and practical implications, International Journal of Consumer Studies, Vol. 47 No. 4, pp. 1273-1290.
  • Joensuu, J., Saarijärvi, H., Rouhe, H., Gissler, M., Ulander, V-M, Heinonen, S., Torkki, P., & Mikkola, T. (2023). Effect of the maternal childbirth experience on a subsequent birth: A retrospective 7-year cohort study of primiparas in Finland, BMJ Open, Vol. 13 No. 3. 
  • Sutinen, U-M., Saarijärvi, H., & Yrjölä, M. (2022), Shopt at your own risk? Consumer activities in fashion e-commerce, International Journal of Consumer Studies, Vol. 46 No., 4, pp. 1299-1318.
  • Meinilä, J., Hartikainen, H., Tuomisto, H-L., Uusitalo, L., Vepsäläinen, H., Saarinen, M., Kinnunen, S., Lehto, E., Saarijärvi, H., Katajajuuri, J-M, Erkkola, M., Nevalainen, J., & Fogelholm, M. (2022). Food purchase behaviour in a Finnish populatio: patterns, carbon footprints, and expenditures, Public Health Nutrition, Vol. 25 No. 11, pp. 3265-3277.
  • Mikkola, T., & Saarijärvi, H. (2022). Hyvä potilaskokemus on osa laatua. Suomen lääkärilehti, Vol. 77 Nos 33-34, pp. 1346-349.
  • Nevalainen, J., Saarijärvi, H., Fogelholm, M., & Erkkola, M. (2022). Asiakastiedosta tutkimusaineistoksi: kokemuksia ruokakaupan kanta-asiakasdatasta. Alusta. Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden verkkolehti. 
  • Joensuu, J., Saarijärvi, H., Rouhe, H., Gissler, M., Ulander, V-M., Heinonen, S., Torkki, P., & Mikkola, T. (2022). Maternal childbirth experience and pain relief methods: A retrospective 7-year cohort study of 85 488 parturients in Finland. BMJ open, Vol. 12 No. 5.

Muut keskeisimmät tutkimukselliset ja opetukselliset ansiot:

  • Vuoden Bisneskirja-palkinnon finalisti (Suomen Ekonomit) 2023 (Saarijärvi & Puustinen 2020. Strategiana asiakaskokemus: Miksi, mitä, miten?)
  • Highly cited paper award in the Business Studies Unit at Tampere University 2022 (Tyrväinen, O., Karjaluoto, H., & Saarijärvi, H. 2020. Personalization and Hedonic Motivation in Creating Customer Experiences and Loyalty in Omnichannel Retail, Journal of Retailing and Consumers Services, Vol. 57.)
  • Highly Commended Paper Award 2018 (Emerald). Saarijärvi, Joensuu, Rintamäki & Yrjölä: "One Person's Trash is Another' Persons Treasure: Profiling Consumer-to-Consumer E-Commerce in Facebook", International Journal of Retail & Distribution Management
  • Kauppatieteiden vuoden luennoitsija 2013 ja 2020 (Boomi)
  • Outstanding Paper Award 2013 (Emerald). Saarijärvi, Kannan & Kuusela: "Value co-creation: theoretical approaches and practical implications", European Business Review.
  • Highly Commended Paper Award 2013 (Emerald). Saarijärvi, Karjaluoto & Kuusela: "Customer Relationship Management: The Evolving Role of Customer Data", Marketing Intelligence & Planning

Luottamustoimet

  • Hallituksen jäsen, Tampereen Teatteri Oy
  • Hallituksen jäsen, Saarioinen Oy
  • Hallituksen jäsen, Kiilto Family Oy
  • Hallituksen jäsen, Tampereen liikesivistyssäätiö
  • Aluetoimikunnan puheenjohtaja, Liikesivistysrahasto

Tutkimuskohteet

Asiakaskokemus, asiakkaan kokema arvo, kaupan transformaatio, vertaiskauppa, kuluttajien välinen kauppa, verkkokaupan palautuskäyttäytyminen, asiakastieto, kanta-asiakasjärjestelmien hyödyntäminen

Tieteenalat

Liiketaloustieteet, kauppatieteet